24 september - Sammandragningar

Jag tänkte precis skriva att min mage drar ihop sig till en liten boll. Men det gör den ju inte, för jag har en stor boll på magen. Så för att säga detta korrekt; Min mage har hållt på att dra ihop sig till en stor boll de senaste dagarna.
Igår när jag träffade svärmor så sa hon att den hårda magen nog var sammandragningar. Vad vet jag? Jag har ju aldrig varit gravid förut så jag vet ju inte alls hur saker och ting ska kännas. För när magen drar ihop sig så gör det ju inte ont, det bara spänner och känns lite granna om jag ska försöka att räta på ryggen.
Alltså. Jag har nog sammandragningar flera gånger om dagen nu och jag har inget vetat först än igår.
Tänk om det ändå kunde finnas en stor uppslagsbok för gravida som innehöll precis allt man vill veta. Hur sammandragningar är och känns, hur värkarna känns, varför det gör ont här och där, varför hit och varför dit. Jäklar vad lätt graviditeten hade varit då!
När man läser om alla saker på internet osv så står det bara "nu kan du få sammandragningar" eller "foglossning känns när det väl är". Ja men. Om det var så himla lätt, då hade jag ju sluppit åkt till förlossningen för att få foglossning fastställt och så hade jag sluppit gått och undrat över spänningarna i magen i flera dagar?

Nu låter det nog som att jag gnäller över sammandragningarna, men så är inte fallet! Jag tycker faktiskt att det är mysigt när dom kommer för då vet jag att det händer saker.
Jag är den som inte är direkt rädd inför förlossningen. Jag är mer spänd och längtar tills det ska hända och tills jag äntligen ska få känna att "nu är det dags".
Smärtan får vara som den vill för smärta kommer det är bli. Men det är ju bara ett tecken på att det faktiskt händer något och att våran lilla kille vill ut till oss nu.
Sen så kommer jag säkerligen att ligga där och skrika som en stucken gris och sura på Tommy. Men det är smällar som jag och han får ta och skratta åt efteråt. För lite mysigt är det ju ändå ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0