10 december - Recept på kakor

Så var det redan helg. Är åter hemma efter två dagar i staden. Varit med min moder på sjukhuset och sedan så har vi handlat lite saker och julklappar. Bland annat så fick lilleman en mjukdress och ett ytterplagg tills han ska hem från BB. Fick även en liten present ifrån jobbet, en Hugo Boss kalender till nästa år. Jag gillar den skarpt!



Fick en förfrågan om receptet på kakorna jag bakade här om dagen som jag tänkte att jag kunde slänga in också.

225 gr  smör/margarin
3/4  dl strösocker
2 dl  farinsocker
2  ägg
2 tsk  vaniljsocker
1 tsk  bakpulver
1/4 tsk  salt
4-5 dl  mjöl
200 gr  blockchoklad

Ugn 175 grader
Blanda smör, strösocker och farinsockret fluffigt. Blanda sedan ner äggen en åt gången och sedan ner med vaniljsockret. Tillsätt sedan mjölet, bakpulvret och saltet. Hacka chokladen i små bitar och blanda ner.
Klicka sedan på smeten med tex. en matsked på en plåt med bakpapper och in i ugnen 8-10 minuter.


Tänk på att kakorna blir större än man tror, så jag tog max 9 klickar smet/plåt.
Sedan finns det färdiga chokladknappar att köpa som ska stå i baksortimentet på affären. Ta då ca 4 dl knappar. Men jag tyckte det blev godare att hacka blockchoklad:) Sedan kan man ju blanda i nonstops eller daimkulor om man vill!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0